Marghita-resan

Torsdagen, 30/5 var vi ett gäng på 13 ungdomar och tre ledare som lämnade lilla Eksjö för att besöka Rumänien. Vi åkte bil till Skavsta flygplats. Därifrån flög vi till Budapest för att fortsätta resan med bil, över gränsen till Rumänien och till Margitha. Väl framme där åkte vi ut till en lägergård utanför Marghita. Det var där vi skulle bo. Efter den långa resdagen somnade alla snabbt.

Dagen därpå var en fullspäckad dag. Vi hann knappt få i oss frukosten innan vi skulle iväg. Vi åkte in till Marghita där vi besökte en marknad. Sedan fick vi en guidad rund tur på FCE. Vi fick se deras arbete med After school, Dagcenter, familjehem, skola för funktionsnedsatta och mycket mer. Vi fick träffa människor i alla åldrar som jobbade, bodde eller av någon annan anledning var där. Det var en häftig upplevelse. Det var främst människor som inte accepterades av samhället. Det var alltså dessa människor som FCE jobbar med. På kvällen var det vår tur att agera. Vi skulle hålla i en kvälls samling. Det var ungefär som en tonårs samling i Sverige fast alla åldrar var där. Vi sjöng, berättade vittnesbörd och hade en liten andakt. Sedan röjdes det undan och det var fotboll, bordshockey och allmänt häng. Det var mycket trevligt.  Eksjö bild

Dagen som kom var en lördag. Denna dag spenderade vi på lägergården och vi fick en hel del tid att umgås vi svenskar emellan. På förmiddagen hade vi lite bibelstudier utifrån Ungdoms Alpha, bad och så förberedde vi lite inför eftermiddagen. Badet skedde i en 38 gradig pool med nedkylt källvatten. På eftermiddagen fick vi besök av några rumänska familjer. Vi spelade brännboll, femkamp, åt glass med fruktsallad och hade det bra tillsammans. Sedan åkte de hem och vi spelade kubb, diskuterade resan så här långt, åt och spelade spel tillsammans.

Sedan kom söndagen. Vi gick upp tidigt för att bege oss till kyrkan. Vi besökte en rumänsk Baptistförsamling med cirka 70 medlemmar. Gudstjänsten började halv tio med bön, psalmer, någon kort andakt och så höll det på. Det var väldigt fritt att be högt och alla var delaktiga i bönen genom att fylla på med amen lite då och då i varje bön. Det var alltså inte så strukturerat som i Sverige. Under gudstjänsten höll även våran kära ledare och pastor Mattias i en predikan och vi sjöng ett par sånger. Efter Gudstjänsten blev vi indelade i grupper och hembjudna till olika familjer på lunch. Där fick vi en chans att lära oss mer om Rumänien, maten och lära känna dem lite bättre. Eftermiddagen kom och några av oss gjorde ytterligare ett besök vid poolen. Detta följdes av ett besök på en pizza restaurang, ihop packning och städning av huset. Sedan gick vi och lade oss, vi hade en lång resdag framför oss.

Klockan halv fem rumänsk tid väcktes vi. Då var det bara ut i bilarna och åka. Över gränsen och tillbaka till Budapest och flygplatsen. Där åt vi lunch och sedan flög vi hem till Sverige. Väl hemma i Sverige tog vi buss och tåg hem till Eksjö.

Det var en oförglömlig resa med mycket skratt, många lärorika upplevelser och mycket inspiration. Vi hoppas på en fortsatt utveckling av arbetet och önskar allt gott. Gud välsigne ert arbete!